Home / Forum / World affairs

Le Point magazine: media outlet or tool to smear China?



Mar 17, 2021, 15:06

(People's Daily Online) In February, Jeremy Andre Flores from the French magazine Le Point published an article vilifying Christian Mestre, a professor from the University of Strasbourg who had praised China's counter-terrorism and de-radicalization measures in Xinjiang, calling him a “henchman” of China.

The report, published amid rising anti-China sentiment instigated by Western media, together with pressure from a group of anti-China teachers and sinologists at the University of Strasbourg, resulted in the professor being forced to step down from his post as the ethics officer of the Strasbourg Eurometropolis in March.

A supporter of Christian Mestre said on Twitter that he had resigned so as to stay away from “despicable people”, and expressed shock that the professor, who had taught in various universities in Europe, had been described as a “chess piece” of China by Le Point.

Jeremy Andre Flores said on Twitter that his investigations into Christian Mestre were impeccable. In fact, the “investigations” mentioned by the French journalist, who currently lives in Hong Kong and has never been to Xinjiang, were nothing but the digging out of remarks the professor had made two years ago and fabrication of a story of a dubious relationship between him and China.

Le Point represents the opinion of mainstream media in France. Its report not only resulted in Christian Mestre being forced to resign from his post, but also served as a threat to those who are friendly towards China in France.

Some anti-China sinologists in European countries such as Belgium, have also voiced extreme opinions against China, making it hard not to relate them with Western intelligence agencies.

Why did this incident happen in France, a country that worships equality and freedom? Looking deeper, one realizes that the incident was not just about French media distorting facts about China, but is also a reflection of a pro-U.S. attitude adopted by French media. In other words, their opinions on issues related to China’s Xinjiang are always like those held by the U.S.

French media widely accept ideas such as "concentration camp" and "genocide", both of which are fraudulent claims made by the U.S.-based German far-right ideologue Adrian Zenz.

However, researchers, institutions, media figures, and internet users from many countries across the world have refuted Zenz’s lies about Xinjiang on social media platforms through facts and evidence.

A number of enterprises and individuals in the Xinjiang Uygur Autonomous Region have directed lawyers to sue Zenz for spreading "forced labor" and other rumors related to Xinjiang, which have damaged their reputation and caused them to suffer economic losses.

They have also filed a civil lawsuit with a local court in Xinjiang, demanding that Zenz apologize, restore their reputation and compensate them for their losses.

In the book The End of Uyghur Fake News, French author Maxime Vivas gave an example of how Western media had smeared Xinjiang by using false facts.

In a documentary about a Uygur doctor named Enver Tohti broadcast by Arte TV, a German-French TV channel, the doctor told a story in the U.S. of how he had been involved in organ harvesting, and admitted that he was a criminal. However, he was not issued an international arrest warrant, because everyone knew he made it up. The documentary has been taken off air.

It seems that some French media, while producing false reports on Xinjiang, have forgotten the Charter of Munich, or the Munich Declaration of the Duties and Rights of Journalists, as well as the professional dignity the Charter calls on journalists to observe.

5 194
emanreus post time: 2021-03-17 19:24

Jewish control of the media is a consistent and obvious theme; there's no denying it.

Another consistent theme is the expulsion of Jews, in this case by the portuguese inquisition in the 16th century. Others include the papal inquisition in the 12th and 13th century and the spanish inquisition in the 15th century, whilst Poodleville expelled Jews and imposed the Edict of the Badges in the 10th century and, of course, the wearing of the Star of David by german Jews in the 20th.

gork post time: 2021-03-17 16:46

Re; "the National Endowment for Democracy (NED) which is behind these terrorist acts."

The NED 'Regime' changers simply continue the Rakhine operation which is unfinished business from 1942 when the Rohingya population in Rakhine was artificially boosted by Bengali immigrants on British order.
re: The battles between British and Japanese forces...

  An old British trick is to exert cross-border pressure on a neighbor...          Where and whenever the Brits colonized foreign Countries, people suffered and still suffer in the 21st Century and onwards...  even after independence...

gork post time: 2021-03-17 16:46

   The magazine Le Point was founded by former journalists from the news magazine L'Express.    Its point of reference is the US 'Time' Magazine.

 L'Express was co-founded around 1953 by Jean-Jacques Servan-Schreiber.  Once again,it was modelled on the US 'Time' magazine and the German magazine 
 'Der Spiegel'.

 Around 1977, Servan-Schreiber sold his magazine to Jimmy Goldsmith.

 L'Express was acquired by Roularta Media Group, a Belgian group in 2006.

 In 2014, Roularta sold L'Express to Franco-Israeli billionaire and media-entrepreneur---

 In June 2019, Sotheby's announced it was being acquired by Drahi at a 61% market premium.

In September 2020, to take the company private, Drahi offered €2.5 billion to minority shareholders of Altice. On 5 March 2021, Forbes listed his net worth at US$11.7 billion, ranking him 248 on the Billionaires 2020 list...


How scurrilous a species would you have to be to have a motto such as "admit nothing; deny everything; counter-accuse"?

Everyone knows the World's largest slave system disguised as a prison-system is the Great Satan's, where 1.5m, a quarter of the entire planet's inmates are imprisoned and paid as little as $1 a day.

The illegitimate state of New Izrael is no better: That is life in the Gaza Strip, which although only 40 km long and 365 square km in size, is appropriately dubbed the world’s largest open-air prison.
- Gaza has suffered the longest, most barbaric, lockdown in the world – I know, because I lived through three years of it

And to complete the Axis of Excrement: The investigators interviewed 42 soldiers who said they were unable to remember the mission. Court documents reported on by the Times stated that a judge termed this a case of “collective amnesia.” The weapons used in the raid on Saifullah’s village were destroyed the same year the RMP opened its investigation.

However, evidence against the SAS troops has piled up. Investigators found that British 5.56mm bullets, rather than the 7.62mm rounds used by the Afghan commandos, were used to kill the victims. Additionally, they examined reports that weapons were planted on the bodies of these victims, in order to justify the killings later.

The reports that followed the 2011 raid on Saifullah’s village stated that his family were killed when they reached for weapons as the SAS searched their property. These reports were met with skepticism by senior commanders, who in a chain of emails seen by the British court, described the raid as “the latest massacre,” and expressed disbelief at the idea of four overpowered prisoners reaching for hidden grenades and rifles during the raid.

“And finally they shot a guy who was hiding in a bush who had a grenade in his hands. You couldn’t MAKE IT UP!,” one senior noncommissioned officer wrote.

The British government closed down the investigation in late 2017 without prosecuting a single case. The same year, another wide-ranging investigation into alleged war crimes, the Iraq Historic Allegations Team (IHAT), was shut down, also without prosecuting a case.
- Video evidence of ‘massacre’ by UK special forces in Afghanistan mysteriously VANISHES – report


The "West" has long resorted to plunder to enjoy the lifestyle they never earned.

These terrorists fomented the downfall of Myanmar's military rule, interrupting China's investment in the $3.6bn Myitsone Dam project.

Now with the NLD having been ousted, they're fomenting protests against China, as if China were to blame. Protesters holding up signs written in English complain that China is not a friend if she supports the change of administration. Yet, contrary to anglo/jew propaganda, interferring in the internal affairs of a sovereign state is illegal in international law. Businesses owned by chinese firms have been razed. Yet, it's not as though China is the ONLY investor in Myanmar. So we know it's the Great Satan's terrorist cells such as the National Endowment for Democracy which is behind these terrorist acts.